Header Ads

Kenapa Semakin Dekat Dengan Tandas, Semakin Tak Tahan Untuk Kencing dan Berak

LIKE PAGE BERITA SEPANTAS KEJADIANNYA
nak hosting sendiri, senang cepat dan mudah? daftar DISINI 

Subscribe Channel Kami di Youtube





Kenapa Makin Dekat dengan Tandas makin tak tahan kita nak buang air kecil / besar  ? relax! bukan awak sorang je.. kita semua memang macam tu ! di dalam bahasa saintifik ia dipanggil latchkey incontinence.

Perkara yang paling teruk adalah apabila kita tahan kencing atau berak.. kita boleh je tahan semasa kita berada di dalam kereta, di dalam ofis, di dalam shopping mall.. tetapi bila semakin kita dekat dengan tandas
semakin tak boleh tahan, betul kan ? semua orang macam tu..


Ini kerana,dari kita kecil lagi, kita diajar untuk membuang air besar dan kecil di dalam tandas. Otak kita ibarat sudah di "program" macam tu. kita sudah terbiasa dengan perbuatan itu

dan perbuatan itu seolah olah telah berada di pangkal hujung otak kita sebab itu lah badan kita bertindak sedemikian. Nampak pintu tandas, rasa nak buang air, nampak makanan rasa nak makan, nampak perempuan rasa nak kahwin (jeng jeng) kita sudah di ajar sedemikian rupa.

Ia sepertimana Eksperimen yang telah dibuat oleh Pavlov. Pavlov adalah seorang physiologist yang berbangsa Russia, Pavlov melakukan eksperimen latchkey incontinence di mana ia menggunakan seekor anjing sebagai bahan uji kaji.

Physiologist Russia ini membuat eksperimen dengan membunyikan loceng setiap kali dia memberi anjing makan, selama beberapa bulan melakukan hal tesebut. Dia kemudiannya cuba membunyikan loceng tanpa memberi makan.

Dan apa yang dia dapati adalah, terbukti apabila dibunyikan loceng, secara automatik air liur anjing telah terkeluar menandakan anjing itu sedang berfikir bahawa Pavlov akan memberikan dia makan. Walhal Pavlov sendiri tidak menghidangkan apa-apa makanan untuk anjing itu.
/span>




Ini menunjukkan kondisi yang sama kepada rangsangan pundi kita. kita sudah terbiasa membuang segala benda yang berada di pundi kita sejurus kita masuk ke tandas. Jadi bia kita berada dekat dengan tandas, deria kita dengan tiba-tiba rasa nak kencing bila kita dekat dengan tandas.

jika kita tidak bijak menguruskan hal ini,  kita akan berdepan dengan masalah yang lebih besar bila tua menanti, jangan biarkan otak kita mengawal ransangan pundi kita sebaliknya kita kawal la ia sendiri.

menurut Dr Wakamatsu seorang Urogenecologyst,,terdapat beberapa cara untuk kita mengawal hal ini. Salah satu caranya adalah, kita harus memastikan tabiat kita bila pulang rumah, jangan terus ke tandas, sebaliknya lakukan hal yang dulu lainnya.

Cara kedua, jangan biarkan tabiat balik rumah untuk kencing atau berak, sebaliknya buatlah tabiat baru iaitu sebelum keluar rumah, selesaikan dahulu semuanya ( kencing dan berak ).

Dan Ingatlah, tahan kencing atau berak, bukan perkara yang perlu kita lakukan, sebaiknya, jika kita rasa ingin kencing atau berak, terus pergi buang dan jangan cuba untuk menahannya ini kerana ada sesetengah orang lebih selesa membunag di rumah berbanding tempat lain.


Secara tak langsung, hari demi hari, tahun demi tahun.. pundi anda akan rosak dan risiko untuk anda mendapat penyakit buah pinggang adalah lebih tinggi.




Subscribe Channel Kami di Youtube
LIKE PAGE BERITA SEPANTAS KEJADIANNYA

No comments

Ada apa nak kata ?