Header Ads

Si Pengecut Ini Telah Merancang Pembunuhan ini Selama 2 Tahun


Penulis "Manifesto Anti-Pendatang"

Brenton Tarrant adalah penulis manifesto "The Great Replacement" mengandungi 73 muka surat. Menurut The Guardian, menifesto itu ditulis untuk menceritakan kebimbangan mengenai kehilangan kaum dan bangsa Eropah akibat daripada penghijrahan warga luar ke New Zealand.Tarrant sempat memuatnaik semua dokumen itu di akaun Twitternya, namun sejurus selepas berlakunya kejadian itu, Akaun Twitter Tarrant telah ditutup.

"Krisis penghijrahan warga luar ke dalam negara secara besar-besaran merupakan serangan terhadap orang-orang Eropah yang, jika tidak dihentikan, akhirnya akan menyebabkan bangsa Eropah diganti dan hilang sepenuhnya,"

 
Antara nota yang terkandung dalam manifesto berkenaan.


"Saya Hanya Orang Biasa Berkulit Putih" - Tarrant

Di Dalam Isi dokumen itu, Tarrant menyifatkan dirinya "European" bukan "Australian" dan menurut Tarrant lagi, dia dilahirkan di dalam keluarga yang berpendatan rendah.Menurut The Guardian, Bahasa, Budaya, Kepercayaan Politik, Falsafah dan Identiti Tarrant adalah memang dari Eropah. Tarrant berbangga dengan darah keturunan Eropahnya.

"Saya hanyalah orang biasa berkulit putih, saya telah membuat keputusan untuk menegakkan kebenaran demi memastikan masa depan untuk orang-orang saya" tambahnya lagi,

"Ayah saya keturunan dari Scotland, Ireland dan England. Saya mempunyai zaman kanak kanak yang biasa seperti kanak-kanak lain, tiada masalah tentang itu"


"Telah Merancang Pembunuhan Ini Selama 2 Tahun" - Tarrant

Tarrant menggelar dirinya sebagai Nasionalisme etnis. Menurut The Guardian, Serangan pada hari jumaat ini sudah dirancang dua tahun lepas. Tarrant mendakwa - New Zealand bukanlah pilihan asalnya sebagai sasaran tetapi telah membuat liputan selama tiga bulan.

Pihak Polis New Zealand telah bertindak cemerlang dengan mematikan alat letupan yang dijumpai di dalam kereta Tarrant. 

Tibanya Tarrant di Masjid dengan 3 Senjata Api dan dia memainkan lagu "Glorifying Bosnian Serb War Criminal" menurut Associated Press, serangan ini ada kena mengena dengan Ebba Akerlund, seorang gadis berusia 11 tahun yang dibunuh dalam serangan trak. bulan April 2017 di Stockholm oleh Rakhmat Akilov, seorang lelaki berusia 39 tahun dari Uzbekistan. 

Nombor 14 dilihat pada senapang lelaki itu. Ia mungkin merujuk kepada "14 Perkataan," yang menurut Pusat Kemiskinan Selatan adalah slogan supremacist putih yang dikaitkan dengan "Mein Kampf" Adolf Hitler.

Dia berkata alasannya untuk menunjukkan kepada 

“PENJAJAH bahawa TANAH KAMI tidak akan jadi milik mereka, kerana selagi orang putih masih bernyawa, mereka tidak akan dapat menjajah tanah kami dan mereka tidak mungkin menggantikan orang kita”.

Dia juga mahu membalas dendam untuk Ebba Akerlund, kanak-kanak berusia 11 tahun yang terbunuh dalam serangan pengganas di Stockholm, Sweden pada 2017. Dia berkata serangannya diilhamkan daripada lawatannya ke Perancis pada 2017. 

"Anak saya Ebba tidak menggunakan kekerasan sebaliknya menggunakan kasih sayang untuk menyebarkan keharmonian di kalangan masyarakat" - Jeanette Arkelund

Namun bagaimanapun Ibu Kepada Ebba Akerlund, Jeanette Akerlund mengutuk sekeras kerasnya tindakan Tarrant itu dan menegaskan bahawa tindakan itu bertentangan dengan pendirian anaknya yang sentiasa menyebarkan kasih sayang kepada masyarakat. 

“Bertahun-tahun aku dengar dan baca tentang penjajahan Perancis oleh orang-orang bukan berkulit putih, dan aku anggap khabar angin dan cerita-cerita ini dibesar-besarkan, untuk menyampaikan satu naratif politik."

“Tetapi sebaik sahaja tiba di Perancis, aku dapati cerita-cerita itu bukan sahaja benar tetapi dikecilkan. Di setiap kota Perancis, di setiap pekan, ada penjajah di situ.”

Tarrant sama sekali tidak menyesali tindakannya. 

“Aku hanya berharap aku boleh bunuh lebih banyak penjajah, dan lebih banyak pengkhianat.”

Dia mengakui serangannya mempunyai unsur perkauman, menggambarkan ia sebagai “anti-penghijrahan” dan “serangan atas nama kepelbagaian”.

“Andai aku gugur dalam serangan itu, selamat tinggal, moga Tuhan rahmati kamu dan semoga kita bertemu di Valhalla!” katanya, merujuk kepada kayangan untuk para perwira dalam mitos Eropah.

Ramai pengguna tanpa nama memuji serangan itu, dengan komen seperti “selamat jalan” dan “video kamu sangat bagus”.

Tulisan yang di tulis di bag dan senjata
 


Reaksi dan komen pengguna laman forum 8chan meng"hero"kan watak Tarrant


Video detik detik Tarrant ditahan oleh Polis

List akaun "LIKED" manifesto yang dimuatnaik oleh Brenton Tarrant
Pihak Polis menyerbu rumah Pengganas Tarrant di Dunedin Residence
PM NZ Menyifatkan ini adalah serangan TERRORIST!
 

 
Bekerja Sebagai Pelatih di Gym
Menurut laporan ABC, Tarrant bekerja sebagai Pelatih di Gym Big River di Grafton dari 2009 sehingga 2011. Selepas itu dia telah mengembara ke Asia dan Europe.

Dia juga membuat pendapatan dari Bitconnect, iaitu sebuah syarikat cryptocurrency seperti Bitcoin, di mana ia guna sebagai dana untuk menampung pengembaraanya.

Menurut Pengusaha Gym, Tarrant adalah pekerja yang sangat berdedikasi dan seseorang yang tidak suka pada senjata api.

"Saya rasa sesuatu telah mengubahnya apabila bertahun-tahun menghabiskan perjalanan ke luar negara"

Kanser Telah Membunuh Ayahnya

Ayah kepada Tarrant,Rodney Tarrant, Mati akibat kanser pada tahun 2010,  Sesetengah pihak mengatakan sejak pada kematiannya ayahnya Tarrant telah banyak berubah.

TOLONG SHARE DAN LIKE POST INI JIKA BERMANFAAT!

sumber : Astro Awani
sumber : USAToday
sumber : TRTworld
sumber : Heavy.com
 

LIKE PAGE BERITA SEPANTAS KEJADIANNYA

No comments

Ada apa nak kata ?